Toen Instagram net op de markt kwam was het alleen maar een app om je foto’s op te delen. Maar tegenwoordig gaat het veel verder dan dat. Stories en Reels hebben hun intrede gemaakt en zijn eigenlijk een stuk populairder. Instagram topman Adam Mosseri gaf dit op 30-06-’21 aan tijdens een uitzending op Instagram. Let op! Hij heeft dus niet gezegd dat ze zich alléén maar focussen op video! Waar je het wel gaat merken is in je algoritme.
Van een foto app, naar meer creatieve video’s!
Waarom wijzigt Instagram van foto naar meer video?
Instagram komt tot deze wijziging omdat ze onderzocht hebben waar de voorkeur van gebruikers ligt. Social media kanalen, waaronder Instagram (een dochter onderneming van Facebook) verzamelen heel veel data. Aan de hand van deze data wordt er een algoritme gebouwd en zo kan het platform sturing geven aan het gebruik van de app. Na onderzoek heeft Instagram gemeten dat er bij gebruikers meer behoefte is aan entertainment en aan video.
Instagram legt meer de focus op video
Instagram gaat zich op onderstaande vier onderdelen binnen de app richten. Ze willen het platform beter en anders opbouwen en meer aandacht geven aan deze vier onderdelen. Een duidelijke focus aanbrengen op:
-
-
creators
-
shopping
-
messaging
-
video
-
Hoe gaat Instagram creators helpen?
Instagram gaat creators helpen om geld te verdienen op het platform. Social media kanalen kunnen inmiddels niet meer zonder creators, dat ziet Instagram ook in, vandaar dat zij creators gaan helpen.
Op 15 juli kondigde Instagram aan dat zij tot eind 2022, meer dan 1 biljoen dollar investeren in initiatieven die creators nieuwe mogelijkheden geeft om geld te verdienen met de content die zij maken op Instagram en Facebook (creators die nog maar net starten zijn óók welkom).
Een onderdeel van deze investeringen komt in het Bonus Programma. Dit Bonusprogramma (‘Bonuses’) start op Instagram al in de zomer van 2021 en is dan terug te vinden in de app. Voor Facebook start het Bonusprogramma later in 2021.
Waarom meer shopping in de Instagram app?
Er komt meer shopping in de Instagram app omdat Instagram het online shoppen tijdens de pandemie heeft zien toenemen. Meer en meer mensen kopen online en ook steeds meer rechtstreeks via een social media account van personen die je volgt. Instagram ontvangt een percentage van ieder verkocht product, dus een extra inkomstenbron naast advertentie verkoop
Wil je graag aan de slag met Instagram, zorg er echt voor dat je Instagram profiel eerst professioneel is ingericht. Een professioneel ingericht profiel is het fundament voor zakelijk succes!
Waarom meer video in de Instagram app?
Instagram zet meer in op video omdat zij hebben onderzocht dat mensen vooral op zoek zijn naar video’s met entertainment. Mensen willen graag geëntertaind worden en komen daardoor ook iedere keer weer terug in de app om naar entertainment te kijken.
Is de concurrentie nog van invloed op de nieuwe koers van Instagram?
Ja, de concurrentie is zeker van invloed geweest op deze nieuwe koers van Instagram. Platformen als TikTok en YouTube doen het erg goed en dat zijn dan ook op dit moment de grootste concurrenten van Instagram. Daarnaast gaf Adam aan dat er ook start-up platforms zijn die behoorlijk de concurrentie aangaan.
De vraag naar entertainment en de toename in concurrentie, zijn doorslaggevend geweest voor Instagram, om hun koers te wijzigen/aan te scherpen.
Wil je meer inzetten op video, kijk dan eens naar de mogelijkheden van Reels video’s. Geen idee hoe dit allemaal werkt? Neem dan contact met mij op en ik help je graag! Post overigens géén TikTok video’s rechtstreeks op Instagram, want (of de video nu wel of geen TikTok watermerk heeft), Instagram ‘ziet’ dat en vervolgens heeft dat vrijwel zeker invloed op je bereik.
0 reacties