Instagram; het algoritme

door | mrt 22, 2022 | Instagram, Social media | 0 Reacties

Je hebt er vast wel vaker over gehoord; het algoritme. Maar wat is dat nou precies? Het algoritme is de manier waarop jij berichten op je tijdlijn krijgt te zien. Instagram houdt zich aan een aantal criteria en laat je de berichten dus niet in een chronologische volgorde zien. Zou jij lang genoeg scrollen door je tijdlijn, dan krijg je natuurlijk wel veel te zien, maar stel jij volgt 1000 accounts, dan ben je ook heel lang aan het scrollen…

het algoritme bepaalt in welke volgorde jij berichten te zien krijgt

Hoe wordt de tijdlijn opgebouwd?

Je tijdlijn wordt opgebouwd op basis van jouw persoonlijke interesses. Maar ook op basis van de accounts die jij volgt. Instagram zet data om naar waardevolle informatie, hierdoor kan Instagram precies zien waar jouw interesses liggen. Like je een sport foto, dan zul je meer sport-gerelateerde berichten te zien krijgen. Kijk jij via reels voor een langere tijd een dierenfilmpje, dan zal je vaker dierenfilmpjes te zien krijgen.

Instagram let dus op vier belangrijke items:

  • je interesses: dit ziet Instagram aan de hand van je gebruik

  • nieuwe berichten: deze krijgen voorrang op oudere berichten

  • je relatie tot andere berichten: berichten die jij een like geeft of een reactie achter laat, krijgen voorrang

  • een DM (direct message) heeft extra waarde

Welke berichten krijgen op Instagram voorrang?

Vaak krijgen berichten van vrienden of familie voorrang op berichten van verschillende bedrijven. Dit komt omdat vrienden en familie elkaar vaak taggen in berichten of deze doorsturen via een DM. Wanneer je getagd wordt in een bericht dan ziet Instagram dat gelijk als iets belangrijks. En daardoor stijgt gelijk dat bericht in zijn waarde en zal deze meer te zien zijn. Dus als bedrijf heb jij er zeker baat bij als je bericht getagd wordt, om zo zichtbaar te zijn op de tijdlijn van je volgers. Ook is het belangrijk om altijd te reageren op je volgers als je getagd bent, want zo vergroot je weer je zichtbaarheid.

Welke factoren zijn er nog meer?

  • tijdsduur: hoe vaak gebruik je de app qua tijd

  • frequentie: hoe vaak open je de app

  • volgen: hoe meer accounts jij volgt, hoe meer afwisselende berichten je te zien krijgt

Ga het gesprek aan met je volgers

Als jij een bericht hebt gepost is het belangrijk dat je daarna actief bent op je account. Ga het gesprek aan met je volgers en ga de verbinding aan zodat je menselijk bent. Mensen leggen contacten met mensen. Mensen doen zaken met mensen. Jouw volgers worden echte fans, wanneer zij merken en zien dat zij serieus genomen worden. Stel vragen, geef tips. Deze fans worden trouwe volgers en vertellen ook offline jouw verhaal verder. Bouw op deze manier een community op!

Heeft het volgen van andere accounts zin?

Als jij niemand volgt of terug volgt dan kan een volger of klant dat weer zien als een stukje ‘desinteresse’. Dat kan een gemiste kans zijn, dus probeer ze altijd terug te volgen! Want anders kan je ook niet de interactie aangaan door hun berichten te liken.

Wat doe je met nep volgers?

Nep volgers kun je het beste meteen blokkeren (met de drie puntjes). Deze nep volgers nemen namelijk de plek in van een echte volger. Hoe dan? Kijk, wanneer Instagram in eerste instantie jouw bericht aan een deel van je volgers laat zien (algoritme), en in dát deel zitten een aantal nep volgers, dan is dat natuurlijk hartstikke zonde voor je zichtbaarheid!

Moet je iedereen volgen die jou volgt?

Neeee dat hoeft zeker niet! Maar breng een goede balans aan.

 

You may Also Like..

Instagram, niet alleen maar een foto app….

Instagram, niet alleen maar een foto app….

Toen Instagram net op de markt kwam was het alleen maar een app om je foto's op te delen. Maar tegenwoordig gaat het veel verder dan dat. Stories en Reels hebben hun intrede gemaakt en zijn eigenlijk een stuk populairder. Instagram topman Adam Mosseri gaf dit op...

Social media content wat werkt

Social media content wat werkt

Een Instagram-account heb je heel snel aangemaakt. Maar daarna begint het pas. Hoe krijg je volgers? Hoe en wat gaan we posten? Heb je wel genoeg content om te posten? Om voor de doelgroep relevant te zijn én te blijven kan knap lastig zijn. Ik heb hier een aantal...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

I´m Judy Garland

Delenit perfecto ne mel, facete utamur in mea, cum ceteros fuisset repudiandae eu. Delenit omittam philosophia per ea, eos te omnium discere. Nam adhuc percipit et. Viris comprehensam quo ea.

CATEGORIES